1. Webinar 'Hoe gebruik ik Facebook in mijn zoektocht naar werk'
Meer tips? Bekijk het eerder gegeven webinar 'Hoe gebruik ik Facebook in mijn zoektocht naar werk' terug op www.onlineseminar.nl/uwv.
Recruiter Marthe Blokker:
Marthe Blokker is recruiter bij Vonq. Dit is een online marketing bureau dat gespecialiseerd is in het bereiken en aantrekken van potentiële werknemers voor vacatures bij opdrachtgevers. Marthe heeft een neus voor de juiste kandidaat op de juiste plek. Facebook is geen banensite, zegt ze. Toch kan een profiel je helpen … of tegenwerken.
‘Facebook is nog geen vacaturesite. Wel delen sommige bedrijven en recruiters hun vacatures. Je vindt ze met de zoektermen Werken bij of Vacatures. Ook vrienden delen soms vacatures uit hun netwerk. Vooral als ze weten wat jij zoekt. Laat je dus zien op Facebook.’
‘Dat doe je op twee manieren: met je profiel en met je posts. Vul je profiel compleet in. Vertel wat jou interesseert en waar je woont. Wat je hebt gedaan en welke talen je spreekt. Een werkgever kan je dan eerder vinden. Ook je posts zijn belangrijk. Deel je vooral Dumpertvideo’s? Feestfoto’s? Geef je veel kritiek of complimenten? Dat zegt veel over je. Kies voor een goede mix van plezier en zakelijk.’
‘Een mix die jouw persoonlijkheid weerspiegelt. Met een grappige post is niets mis. Een feestfoto laat zien dat je geniet van het leven. Maar zorg voor de balans. Laat ook weten dat je een baan zoekt. Vertel over je zoektocht. Houd je de ontwikkelingen in je vak bij? Deel nieuws uit je vakgebied. En laat werkgevers weten dat je er bent.’
‘Veel bedrijven hebben een profiel op Facebook. Zoek bedrijven waar je wil werken. Vind ze leuk en volg ze. Dan komen nieuws en vacatures vanzelf in je tijdlijn. Volg ook arbeidsbemiddelaars, zoals uitzendbureaus en recruiters. Interesse is altijd positief.’
‘Voor werk is Linkedin professioneler. Twitter gebruik ik niet. Veel jongeren zitten op Instagram. Dat is wel een belangrijk platform. Recruiters kijken erop voor juniorfuncties. Je vindt er geen vacatures. Wel kun je een aantrekkelijk profiel maken voor recruiters.’
‘Hetzelfde als op Facebook. Zorg voor een mix van plezier en zakelijk. Geef een beeld van zoals jij jezelf ziet. Je bent een ‘personal brand’: je eigen merk. Volg wat je interessant vindt. Heb je een mooi cv? Of een portfolio? Dat zijn interessante posts voor Instagram.’
‘75 procent van de baanzoekers begint op Google. Het is nog geen vacature-zoekmachine, maar dat gaat wel komen. Google wil samenwerken met werkgevers en recruiters. Voor de werkzoekende komen er heel veel opties. Het doel is: je droombaan vinden via Google. Maar of dat gaat lukken? Het zit nog in de testfase.’
Meer tips? Bekijk het eerder gegeven webinar 'Hoe gebruik ik Facebook in mijn zoektocht naar werk' terug op www.onlineseminar.nl/uwv.