Ilse Verweij:
Expert-Estafette deel 5: herinnert u zich deze sollicitatie nog?
Alle artikelen

HR-expert Ilse Verweij maakt het vaak genoeg mee. Ze belt een sollicitant voor een oriënterend gesprek. En dan weet die sollicitant het even niet meer. ‘Eh … welke vacature?’ Ilse Verweij begrijpt hoe dat komt. ‘Je stuurt meerdere sollicitatiebrieven. Dus je hebt niet alle vacatures en namen paraat. Maar laat dat niet merken!’ Deze maand in de Expert-Estafette: tips om overzicht te houden over uw sollicitaties.
TIP 1 Later terugbellen
‘Veel werkzoekenden versturen 10 sollicitatiebrieven per week. Logisch dat je niet alles onthoudt. Maar bedenk: je hebt maar 1 kans op een goede eerste indruk. Belt er een werkgever en weet je het niet meer? Zeg dan bijvoorbeeld: ‘Wat fijn dat u mij belt. Ik ben in gesprek. Mag ik uw naam en telefoonnummer noteren? Dan bel ik u over een halfuurtje terug.’ Je hebt dan tijd om de gegevens op te zoeken. Lees uw sollicitatiebrief even door. Pak ook de vacaturetekst erbij. Bel terug op het afgesproken tijdstip.’
TIP 2 Maak een lijst van de sollicitaties
‘Hou alle sollicitatieactiviteiten bij in een lijst. Zelf vind ik een Word- of Excelbestand handig. Maak 6 kolommen: Datum sollicitatie | Werkgever | Contactpersoon | Functie | Datum reactie | Conclusie. Werk de lijst na elke sollicitatieactiviteit bij. Zo houd je overzicht.’
De lijst is superhandig. Gebruik hem ook voor:
-het nabellen van een sollicitatie. Doe dit 1 week na sluiting van de sollicitatietermijn.
-het terugvinden van namen en functies. Bijvoorbeeld als de werkgever belt.
-het opgeven van je sollicitatieactiviteiten bij UWV.
TIP 3 Bewaar sollicitaties in een map
‘Houd je sollicitaties bij elkaar. Heb je het graag op papier, print dan alles en stop het in een multomap. Vind je de computer handiger, maak dan een map Sollicitaties. Stop hier alles in: je brief of beeldschermkopie van je online sollicitatie, je cv, notities van telefonisch contact, e-mail of post van de werkgever. Zo heb je alles bij elkaar.’
TIP 4 Knip en plak niet zomaar
‘Schrijf je je brieven door een oude brief in Word aan te passen door te knippen en te plakken? Lees elke brief een paar keer goed door voordat je hem verstuurt. Check de aanhef en de namen. Ik krijg weleens een brief met een andere naam erboven. Of er staat: Geachte meneer Verweij. Of de motivatie is duidelijk voor een andere functie. Kijk daarvoor uit. Als je brief negatief opvalt, verkleint dat je kans op de baan.’