Wat doe je tegen sollicitatieangst?

Angst bij het solliciteren

Iedereen heeft weleens zenuwen tijdens een sollicitatiegesprek. Maar als deze gezonde zenuwen veranderen in echte angst, kunnen ze voor problemen zorgen. Wat doe je hiertegen? Cv.nl geeft in deze blog 5 tips tegen sollicitatieangst.

1. Benoemen

Voel je dat je zenuwachtig begint te worden als je denkt aan een sollicitatiegesprek? Of staat het zweet in je handen bij het opbellen van een bedrijf waarin je geïnteresseerd bent? Probeer voor jezelf deze angst te benoemen. Waar ben je precies bang voor en waar komt dit gevoel vandaan? 

Schrijf deze vragen en antwoorden op. Hiermee creëer je duidelijkheid voor jezelf. Bedenk ook wat het ergste is dat er zou kunnen gebeuren. Ben je bang om iets doms te zeggen tijdens het gesprek? Al snel zal je zien dat je het erger maakt dan het daadwerkelijk is. 

2. Accepteren

Angsten en zenuwen heeft iedereen weleens. Of dit nu tijdens het autorijden is, voor het maken van een examen of bij het solliciteren naar een nieuwe baan. De angst die je hebt tijdens het solliciteren hoef je niet te ontkennen of weg te duwen. Integendeel zelfs, het is goed om te accepteren dat je die angst hebt. 

Voel je je angstig worden? Probeer dan niet direct die angst weg te denken, maar laat hem komen. Voel wat je op dat moment ervaart en in welke situaties die angst op komt zetten. Dit maakt het makkelijker om te herkennen waar de angst vandaan komt en om de angst uiteindelijk te accepteren. Oké, de angst is er, nu kun je er wat aan doen. 

3. Mindset

Om wat aan je angst te doen, speelt mindset een belangrijke rol. Je merkt dat je angstig wordt voor een sollicitatie. Nu is het de taak aan jezelf om je zo in te stellen, dat je met deze angst om kunt gaan. Dit kun je doen door jezelf allereerst duidelijk te maken dat jij de angst niet bent. Het gevoel is er wel, maar jij bent dat gevoel niet.

 Geef vervolgens geen aandacht meer aan de angst, maar verplaats je aandacht naar iets positiefs. Wat je aandacht geeft groeit. Visualiseer dat het sollicitatiegesprek goed gaat en stel je voor hoe het zal voelen als je die baan hebt. Hiermee vul je je mindset met positieve gedachten en geef je de angst minder ruimte. 

4. Ademhalen

Voel je voor of tijdens het gesprek dat je angstig begint te worden? Let dan goed op je ademhaling. Met stress in het lichaam ga je vaak oppervlakkiger en sneller ademhalen. Hierdoor kan het licht in je hoofd worden, kun je het benauwd krijgen en kun je zelfs gaan hyperventileren. Met als gevolg dat je nog gestrester raakt. 

Stuur op zulke momenten je ademhaling naar een buikademhaling. Contentreer je hier ook op. Adem diep in door je neus en adem rustig weer uit door je mond.  Hierdoor breng je je geest tot rust en zal de stressreactie verminderen. Zo krijg je de controle terug. Lees meer over je ademhaling in het interview met logopedist Rob Stallinga. 

5. Actie 

Last van sollicitatieangst? Ga solliciteren! Het beste wat je kunt doen is de angst niet uit de weg gaan, maar hem onder ogen zien. Ga lastige situaties juist aan, ook al vind je dit in het begin doodeng. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. Blijf dus solliciteren en oefenen met sollicitatiegesprekken. Uiteindelijk wil je die droombaan binnenslepen, toch?

Kijk voor meer tips over solliciteren en het opstellen van een cv op cv.nl.

Bent u werkzoekend en wilt u ook bloggen op Werkblad? Meld u dan aan via redactie.werkblad@uwv.nl.

Reageer op dit blog

CAPTCHA
Vink onderstaand hokje aan:

Reacties

Blog

Deze pagina delen of printen

Deel artikel: Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina via twitter Deel deze pagina op Facebook

Werkblad

Inspiratie en tips voor werk zoeken en vinden