Taggen, liken en delen? Of toch maar niet?

Taggen, liken en delen? Of toch maar niet?

Robin Bakker werkt als communicatiemedewerker bij CVSter en geeft in zijn blog 3 unieke tips om succesvoller te solliciteren (deel 2).

Je ziet het steeds meer: vacatures worden aangeboden via Facebook of je wordt op sollicitatie gevraagd via LinkedIn. Sociale media krijgen steeds meer invloed op je sollicitatieprocedure. In dit blog bespreek ik enkele unieke tips hoe jij om moet gaan met sociale media bij het solliciteren.

#1 Big Recruiter is watching you on Facebook

Sociale media hebben een groot bereik en door middel van de ‘tag-functie’ kunnen gebruikers elkaar makkelijk wijzen op een vacature. Hierdoor stromen de sollicitaties vaak sneller binnen dan via een vacaturebank zoals Indeed.nl. Facebook is aan te raden als platform om vacatures te vinden en om op vacatures te reageren, maar blijf te allen tijde formeel.

Op Facebook wordt vaak informeel gesproken, maar bedenk wel: vanaf het moment dat je reageert, zit je in je sollicitatieprocedure. Hou er ook rekening mee dat een geïnteresseerde recruiter in 9 van de 10 gevallen even kijkt wat er over jou te vinden is via internet en sociale media.

Wist je dat ...
... Google ook zoekresultaten kan laten zien van socialmediapagina’s, topics en discussies waar jij een reactie hebt geplaatst.
... Uit onderzoek is gebleken dat je Facebookprofielfoto bijna evenveel invloed heeft op je kans op een sollicitatiegesprek als de foto die je bij je cv voegt?

Wees je bewust van informatie die je via sociale media deelt. Laten we het nu eens een positieve draai geven, want sociale media kunnen je ook helpen!

#2 Gebruik sociale media als hulpmiddel

Als je gaat solliciteren, check dan naast de bedrijfswebsite ook de aanwezigheid en activiteiten met betrekking tot sociale media die het bedrijf inzet. Tegenwoordig is 99% van de bedrijven actief bezig met sociale media, dus de kans is groot dat je wat vindt.
Sociale media zijn ideale hulpmiddelen om een goede eerste indruk te krijgen. Kijk goed naar de manier waarop het bedrijf naar buiten treedt. Like of volg het bedrijf waar je gaat solliciteren altijd. Op deze manier kun je laten zien dat je echt betrokken wil zijn bij het bedrijf.

Kijk ook op LinkedIn alvast naar de personen waarmee je jouw sollicitatiegesprek hebt. Zo weet je wat de interesses van die persoon zijn en kun je hier handig op inspelen. Let op: via LinkedIn is het wel zo handig om je privacy-instellingen aan te passen; zodat niemand weet dat jij zijn of haar profiel hebt bekeken.

#3 Bonus: even bellen

Met de toename van het gebruik van internet en sociale media voltrekt de communicatie tussen een sollicitant en een bedrijf zich vaak online. Toch is het plegen van een belletje naar het bedrijf een heel sterke zet.

Persoonlijk contact maakt nog steeds de meeste indruk, ook in een sollicitatieprocedure. Er staat niet voor niets (99% van de gevallen) een telefoonnummer bij. Je laat met een belletje zien dat je oprecht interesse hebt en hierdoor zul je opvallen. Bedenk van tevoren wel wat inhoudelijke en oprechte vragen en zorg dat je iets te vertellen hebt. Dus niet bellen om het bellen.
We wensen je veel succes met je sollicitaties! Voor meer tips kun je altijd even een kijkje nemen op de blog van CVster en Werkblad Magazine.

Lees ook Robins eerdere blog met cv-tips

3 unieke cv tips om succesvoller te solliciteren

Bent u werkzoekend en wilt u ook bloggen op Werkblad? Meld u dan aan via redactie.werkblad@uwv.nl.

Blog

Deze pagina delen of printen

Deel artikel: Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina via twitter Deel deze pagina op Facebook

Werkblad

Inspiratie en tips voor werk zoeken en vinden