De Social Carrousels

Het logo van de Social Carrousel

Een gratis manier voor werkzoekenden om elkaar te promoten, bedacht door Hedzer Kooistra van Wekr. Je zoekt (ander) werk en reageert al op vacatures, stuurt open sollicitaties en je netwerkt. Met de Social Carrousels vergroot je jouw bereik op LinkedIn. Lees Hedzers blog.

Multipliceer je bereik op LinkedIn

Als je werk zoekt weet je eigen netwerk na verloop van tijd wel dat je beschikbaar bent. Als dat die baan nog niet heeft gebracht, moet je dus ook buiten je eigen netwerk zichtbaar worden. Als deelnemer aan de Social Carrousels bied je de anderen extra bereik in jouw netwerk en zij bieden jou een groter bereik in hun netwerken. Stel je LinkedIn-netwerk open voor anderen en presenteer jezelf actief in de netwerken van anderen. Maak mij zichtbaar in jouw netwerk, dan promoot ik jou door jouw plaatjes te liken of erop te reageren! Dat is het principe.

Stel, je hebt op LinkedIn 250 connecties en de 20 andere deelnemers hebben dat ook. Samen heb je dan een bereik van 5.000 connecties. De likes, comments of shares op jouw promotie maken jouw boodschap zichtbaar op de tijdlijn van alle connecties. Met een carrousel van 20 personen wordt de kans dat die werkgever jouw promotie ziet, dus 20 keer zo groot! Iedere Social Carrousel heeft een coördinator die zorgt dat ieder op toerbeurt aan de beurt komt en ieder zich aan de discipline houdt om elkaar te liken.

Voor wie?

Iedere werkzoekende die zijn of haar kwaliteiten aan de ‘markt’ wil presenteren kan meedoen. We streven naar een gezonde mix van werkzoekenden, zelfstandigen, trainers, e.d. Dat doen we omdat de werkzoekende gewoon thuishoort tussen die andere professionals.

Promotieplaatjes

Bedacht door de Social Carrousel, zie je nu steeds meer werkzoekenden die zichzelf met een promotieplaatje presenteren op LinkedIn. Ook veel niet-deelnemers zijn over de gêne heen gestapt en gebruiken deze actieve promotievorm. Met een promotieplaatje kom je direct op de tijdlijn van werkgevers en recruiters. We gaan ervan uit dat het plaatje zichtbaar moet zijn met vermoeide beeldschermoogjes. Gebruik dus een heldere, korte tekst die jouw inhoudelijke kennis en ervaring goed zichtbaar maakt. Een sterk en aantrekkelijk promotieplaatje valt het meest op.

Je oefent meteen je elevator pitch

Wees scherp in je woordkeuze om precies dat te zeggen wat die werkgever aanspreekt. Je krijgt immers maar één ogenblik. De boodschap moet dus raak zijn. Dit is ook een goede oefening voor je elevator pitch en het aanscherpen van je cv en je LinkedIn-profiel e.d. De deelnemers in de Carrousels helpen elkaar met feedback. Gewoon als werkzoekenden onder elkaar die elkaar iets gunnen.

Meer uitleg, meedoen of weten hoe je een promotieplaatje maakt? Zie: www.socialcarrousel.nl en onze Facebook- en LinkedIn-groepen. Zie ook: Willemijn Lau’s YouTube-kanaal. Nodig Hedzer uit op LinkedIn.

Bent u werkzoekend en wilt u ook bloggen op Werkblad? Meld u dan aan via redactie.werkblad@uwv.nl.

Blog

Deze pagina delen of printen

Deel artikel: Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina via twitter Deel deze pagina op Facebook

Werkblad

Inspiratie en tips voor werk zoeken en vinden