Cv-trends voor 2019

Wat zijn de cv-trends van 2019?

Ga je in 2019 op zoek naar een nieuwe baan? Dan is het handig om te weten hoe je ervoor zorgt dat jouw curriculum vitae opvalt tussen al die andere. Robin Bakker zet de cv-trends voor 2019 voor je op een rijtje.

1. Het oog wil ook wat

Het was een tijdlang de trend om een resumé zo strak en kleurloos mogelijk op te stellen. De achterliggende gedachte daarbij was waarschijnlijk dat zo'n strak cv zakelijk en kundig oogt. In 2019 kom je echter niet meer weg met zo'n saai geheel. Deel je cv op in hokjes en gebruik ieder hokje voor een ander onderdeel. Zo is er een hokje 'personalia' en een hokje 'werkervaring'. Bedenk na het opdelen in hokjes hoe je de informatie in de hokjes wilt laten zien.

Hiervoor hoef je echt niet altijd alleen met tekst te werken. Zo kun je je vaardigheden benoemen en met behulp van sterren of balkjes met percentages aangeven in hoeverre je deze vaardigheden beheerst. En in 2019 zijn we ook niet meer vies van een bijpassend plaatje bij ieder blokje. Alles om op te vallen!

2. Integreer je sociale media

In 2019 zal ook het integreren van je sociale media in je resumé een trend worden. Bij het solliciteren worden brieven en cv’s steeds vaker alleen online gelezen. Aarzel daarom niet om gebruik te maken van de mogelijkheden die dat biedt. Een directe link naar je LinkedIn-profiel mag daarin natuurlijk niet ontbreken.

Maar je kunt er natuurlijk nog meer werk van maken. Tuig bijvoorbeeld een aparte Facebook-pagina op, met informatie over jezelf en wat voor werk je zoekt. Of plaats een QR-code op je sollicitatiebrief, waarmee de potentiële werkgever op je eigen website terecht komt. Er is steeds meer mogelijk!

3. Houd rekening met de algoritmes

Ook in de wereld van het solliciteren wordt er steeds meer gebruik gemaakt van computertechnologie. Waarom zou een recruiter handmatig stapels cv's doorploegen, terwijl het juiste algoritme dat veel sneller en effectiever kan? Het nadeel van algoritmes is dat deze over belangrijke dingen heen kunnen lezen, simpelweg omdat niet de juiste trefwoorden zijn gebruikt.

Misschien geef je in je brief aan dat je goed bent in het voeren van klantgesprekken, maar scant het algoritme alleen op de term 'communicatie'. Dat woord komt niet voor in je brief, dus geeft het algoritme aan dat je niet past bij de functie. Door zo'n algoritme zou dus zo je droombaan aan je voorbij kunnen gaan!

Om dit te voorkomen is het goed om de vacaturetekst te scannen en jouw brief te optimaliseren voor zo’n application tracking system (ATS). Zoek uit welke termen er in deze tekst gebruikt worden en zorg ervoor dat deze termen terugkomen in je brief en curriculum vitae. Overdrijf hier overigens ook weer niet in: de tekst moet goed leesbaar zijn voor een algoritme, maar ook prettig leesbaar zijn voor de recruiter die jouw brief daarna onder ogen krijgt!

Blog

Deze pagina delen of printen

Deel artikel: Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina via twitter Deel deze pagina op Facebook

Werkblad

Inspiratie en tips voor werk zoeken en vinden