LinkedIn-tips:

1. Samenvatting

In de samenvatting vertelt u in het kort iets over uzelf. U geeft daarbij aan wat u kunt en wilt. Het geeft een toekomstige werkgever een beter beeld van u als persoon.

2. Langere teksten

U kunt ook langere stukken tekst toevoegen aan LinkedIn, zoals projecten en publicaties. Als u eigen werk toevoegt, geeft u een duidelijk beeld van wat u kunt. Denk aan artikelen, pdf-bestanden of powerpoints.

Gerelateerde artikelen

3. Referenties

Uw connecties op LinkedIn kunnen op 2 manieren aangeven dat u goed bent in uw werk. Iemand kan een vaardigheid van u bevestigen of een korte referentie over u schrijven. U kunt iemand persoonlijk vragen om dit te doen. Daarna kunt u beslissen of u het op uw profiel wilt tonen. Het is belangrijk is om referenties van verschillende personen op uw profiel te hebben. Een directe collega ziet misschien andere kwaliteiten, dan een leidinggevende. Vindt u het gek om iemand om een oud-collega om een referentie te vragen? Doe dit gewoon, mensen die dit gevraagd wordt kunnen dit meestal erg waarderen.

4. Onderhoud uw profiel

Het is belangrijk om actief met LinkedIn om te gaan. Plaats daarom regelmatig updates over waar u mee bezig bent. Dat kan ook als u werkloos bent. U kunt bijvoorbeeld aangeven dat u op zoek bent naar een nieuwe opdracht of dat u heeft deelgenomen aan een interessante workshop/training/cursus.

5. Netwerk

U kunt uw LinkedIn netwerk inzetten bij het vinden van vacatures. Wanneer u op LinkedIn zoekt naar vacatures ziet u wie in uw netwerk (ook 2e lijns) werkzaam is bij een bedrijf. Zo kunt u die persoon persoon benaderen om informatie in te winnen of te vragen of diegene uw sollicitatie onder de aandacht wil brengen.