Zo luistert UWV naar klanten

 Zo luistert UWV naar klanten

UWV vindt de mening en ervaringen van klanten erg belangrijk. Er zijn verschillende instrumenten waarmee UWV de klanttevredenheid meet. Lees hier hoe u uw mening met UWV kunt delen.

UWV Panel

Het UWV Panel is een klantenpanel waarin UWV regelmatig onderzoekt hoe klanten de dienstverlening ervaren en hoe deze kan worden verbeterd. Onderwerpen die bijvoorbeeld besproken worden, zijn: werkt de online communicatie goed, zijn de brieven duidelijk, zijn de regels rond vrijwilligerswerk duidelijk? Wilt u uw mening geven over UWV? Meld u aan voor het UWV Panel zodat u kunt meedoen aan deze onderzoeken. U ontvangt dan een paar keer per jaar een uitnodiging voor een online onderzoek. Dat is bijvoorbeeld een online enquête, een forum of een livechat. Lees meer over het klantenpanel op uwv.nl.

UWV Social media

U kunt uw mening of vraag ook delen via de UWV Facebookpagina, Twitter of LinkedIn. Op deze pagina’s vindt u ook handige tips en nieuws. Heeft u vragen of opmerkingen over UWV? Uw vraag wordt zo snel mogelijk beantwoord door webcaremedewerkers. Zij zitten op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur hiervoor klaar.

Feedbackknop uwv.nl

Wilt u snel en makkelijk feedback geven over de website uwv.nl? Dat kan via de feedbackknop op de website. U vindt de knop op elke webpagina op uwv.nl. U kunt de pagina beoordelen met een cijfer en eventueel een tip of verbeterpunt doorgeven. UWV ontvangt dagelijks zo’n 60 reacties via deze knop. Die worden gebruikt om de dienstverlening op uwv.nl te verbeteren.

UWV cliëntenraad

De dienstverlening van UWV wordt ook geëvalueerd in de cliëntenraad. In deze raad zitten UWV-klanten. Klanten die lid zijn, vertellen hoe zij de dienstverlening van UWV in de praktijk ervaren en doen verbetervoorstellen. De cliëntenraad vertegenwoordigt alle klanten die een uitkering hebben van UWV (zoals WW, WIA, WAO, Wajong, Ziektewet). Elk van de 11 UWV-districten heeft een eigen cliëntenraad. Er is dus altijd een cliëntenraad bij u in de buurt. Lees meer over de cliëntenraad op uwv.nl en op clienten-uwv.nl.

Hackathon

Om snel innovatieve oplossingen te bedenken voor klantvragen, organiseerde UWV eind oktober samen met SVB een Hackathon. Dit is een samenvoeging van hacken (oplossingen bedenken) en marathon. Tijdens de Hackathon werd in verschillende teams nagedacht over hoe de digitale dienstverlening van UWV verbeterd kon worden. Er waren ook vertegenwoordigers van de cliëntenraad aanwezig. Het winnende idee was een chatbot, dit is een chatrobot, die klantvragen kan beantwoorden via Facebook Messenger. Dit wordt eerst een pilot en als het goed werkt, wordt die functie voor klanten beschikbaar. Lees meer op uwv.nl/hackathon. Er zijn al plannen voor een herhaling in 2017.

Personalisatie uwv.nl

Een voorbeeld van hoe UWV de digitale dienstverlening probeert te verbeteren is de personalisatie van uwv.nl. Aan de hand van cookies onthoudt uwv.nl welke informatie u heeft opgezocht. Bij uw volgende bezoek wordt de homepage aangepast op uw situatie. Heeft u bijvoorbeeld eerder informatie over Wajong opgezocht of juist over omscholing? Dan krijgt u bij een volgend bezoek direct op de homepage de informatie te zien die voor uw situatie van belang is. Zo vindt u sneller de informatie die voor u interessant is.

Artikel

Deze pagina delen of printen

Deel artikel: Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina via twitter Deel deze pagina op Facebook

Werkblad

Inspiratie en tips voor werk zoeken en vinden