Social-media-abc voor werkzoekenden: deel 2

Social media ABC deel 2

Facebook, Twitter en Instagram kunnen nuttig zijn bij het vinden van een baan. Kent u de social media van A tot Z? Deel 2: van L tot Z.

L is van LinkedIn

Recruiters zoeken u. Verzin een pakkende titel en een heldere eerste zin voor uw profiel. Vermeld ook voor welk werk u beschikbaar bent. Deel nieuws over uw vak en verleid uw lezers.

M is van meedoen

Op alle social media delen mensen ideeën en voeren ze discussies. Doe mee op uw vakgebied. Word lid van groepen. Like en deel bijdragen van anderen. Schrijf korte positieve reacties.

N is van netwerken

Bent u introvert, verlegen, ‘gewoon’ geen netwerker? Begin laagdrempelig en maak een profiel aan. Gaande weg kunt u dat altijd nog ‘mooier’ maken door foto’s of linkjes toe te voegen. Probeer het een halfjaar uit. Geniet van reacties die u krijgt. Het zijn niet voor niets sociale media.

O is van overkill

Post regelmatig iets, maar pas op voor overkill. Te veel berichten plaatsen wekt irritatie op.

P is van profiel

Zorg voor een bijgewerkt profiel en een duidelijke, vriendelijke foto.

Q is van Q&A oftewel vraag en antwoord

‘Ik ben op zoek naar een baan als secretaresse, voor 32 uur per week, heeft iemand uit mijn netwerk een vacature langs zien komen?’ De kracht van social media ligt in de interactie. Wees dus niet bang om een vraag te stellen op bijvoorbeeld uw LinkedIn-profiel. U zult verbaasd zijn hoeveel mensen mee willen denken.

R is van retweeten

Opvallen met eigen tweets kost tijd en moeite. U kunt ook: retweeten, delen, reageren, liken of leuk vinden.

S is van solliciteren

Bij het solliciteren zijn social media onmisbaar.

T is van Twitter

Met Twitter zet u zichzelf op de kaart. Lees deze 5 tips van een twitterspecialist.

U is van updaten

Houd uw profiel actueel en deel nieuwe berichten. Like die van anderen. U bent zichtbaar als u regelmatig een bericht post.

V is van videosollicitatie

Met video laat u zien hoe enthousiast u bent over een vacature. U kunt kwaliteiten overbrengen die u op papier niet kunt laten zien. 'Zo maakt u een videosollicitatie'.

W is van werktijd

Goede tijden om te posten zijn 9.00 en 17.00 uur. Veel mensen checken hun social media aan het begin of eind van hun werkdag.

X is van X-factor

Laat op social media zien dat u de sollicitatie-X-factor hebt. Laat uw talent voor solliciteren zien! Pimp uw cv en plaats deze als pdf op LinkedIn, stel uzelf voor in een video met de elevator pitch of link door naar uw eigen website als u die heeft. Met opvallende acties laat u de werkgever zien dat u wilt opvallen tussen de andere sollicitaties.

Y is van YouTube

Op het YouTube-kanaal van UWV vindt u handige, korte video’s met veelgestelde vragen van werkzoekende.

Z is van zoeken

Vacatures zoeken? Typ op social media in de zoekbalk ‘vacatures’. LinkedIn heeft een tabblad Vacatures. Hier geeft u aan of u beschikbaar bent en wat uw carrière-interesses zijn.

Lees ook deel 1: van A tot K.

Artikel

Deze pagina delen of printen

Deel artikel: Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina via twitter Deel deze pagina op Facebook

Werkblad

Inspiratie en tips voor werk zoeken en vinden