Deelnemer onderzoek:

Onderzoek: ander werk dan vroeger

infographic ander werk

Ruim de helft van de baanvinders werkt in een andere sector of een andere functie. Dat blijkt uit panelonderzoek van UWV.

Onderzoek UWV Panel

Afgelopen tijd vonden veel mensen met een WW-uitkering een baan. UWV was benieuwd naar hun nieuwe werk. Doen mensen hetzelfde als voordat ze werkloos werden? Of kozen ze voor een andere sector of functie? En wat leverde dat op? Aan het onderzoek werkten 257 respondenten mee: mensen uit het UWV Panel die weer aan het werk zijn.

60% doet ander werk

De meeste mensen doen ander werk dan voorheen. Dit is 60% van de respondenten. De helft daarvan werkt in een andere sector én in een andere functie. De andere helft werkt óf in een andere sector, óf in een andere functie. 40% van de respondenten heeft ongeveer dezelfde baan als vroeger, in dezelfde sector. 

Wens om iets nieuws te leren

UWV was nieuwsgierig naar die 60%: mensen die iets anders doen dan vroeger. Waarom kozen zij een andere functie of sector? Voor ruim de helft is dit hun eigen wens. Iemand schreef: ‘Ik wilde iets anders proberen. Iets nieuws leren. Meer kennis betekent ook meer kans op de arbeidsmarkt.’ Een ander: ‘Ik volg alsnog mijn jeugddroom.’ Mensen vinden het fijn om weer te groeien in een nieuwe baan.

Noodzaak

Voor sommige mensen was verandering pure noodzaak. In hun oude vak konden ze geen baan vinden. De huidige sector of functie was niet hun wens. Toch namen ze de baan aan. ‘Ik was blij dat ik weer kon werken,’ schreef iemand. Dit geldt voor de helft van de mensen die iets anders zijn gaan doen. 

Omscholen

Een nieuwe functie vraagt andere vaardigheden. 1 op de 3 mensen liet zich bijscholen of omscholen. Voor sommigen was dat een logische stap. ‘Ik vond geen werk. Dus ik heb me omgeschoold’, schreef iemand. Anderen hadden al een diploma voor hun nieuwe werk.

UWV Panel

UWV wil graag iedereen een zo goed mogelijke dienstverlening bieden. Daarom doen we regelmatig onderzoek naar uw ervaringen. Met de resultaten willen we de dienstverlening verder verbeteren. Wilt u ook meedenken? Via een korte vragenlijst schrijft u zich in voor het UWV Panel.

Lees ook ‘Zo luistert UWV naar klanten'

Artikel

Deze pagina delen of printen

Deel artikel: Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina via twitter Deel deze pagina op Facebook

Werkblad

Inspiratie en tips voor werk zoeken en vinden