5 sollicitatietrends in 2020

jonge vrouw met laptop en telefoon - 5 sollicitatietrends in 2020

 

1. Alles is digitaal 
Bij veel bedrijven kunt u direct online solliciteren. Via een formulier op hun eigen site of via LinkedIn. Dat vraagt soms om wat uitzoekwerk, bijvoorbeeld bij het uploaden van bestanden. Neem de tijd ervoor en beschouw het als een investering; deze vorm van solliciteren zal alleen maar toenemen. 
Ook het selecteren van brieven en cv’s bij (vooral grote) bedrijven gaat vaak al digitaal. Ze maken gebruik van een computersysteem dat onder meer op zoek gaat naar de juiste zoekwoorden. Zorg dat u termen gebruikt die ook in de vacature staan, maar overdrijf niet. Want: 
2. Persoonlijkheid is belangrijk
Wie vacatureteksten overschrijft om de juiste zoekwoorden te gebruiken, onderscheidt zichzelf niet. Blijf uzelf! Probeer altijd duidelijk te maken waarom een bedrijf juist ú moet hebben voor deze functie. En laat zien waarom: wat heeft u in uw leven gedaan waaraan de werkgever kan zien dat u geschikt bent? Geef voorbeelden en, als het kan, cijfers. 
3. Wie bent u online?
Iedereen die zich bezighoudt met werving en selectie googelt de kandidaten. Kijk dus goed wat ze over u vinden als ze u door een zoekmachine halen. Pas uw LinkedInprofiel aan, en kijk ook naar Facebook, Twitter en Instagram. Uw eerste indruk maakt u online. Laat op social media iets zien van uw werk of schrijf eens een blog. En zorg dat al te privé feestfoto’s alleen zichtbaar zijn voor uw vrienden.  
4. Vaardigheden
Diploma’s zijn niet meer het allerbelangrijkst in deze tijd. Belangrijk is welke vaardigheden u in uw leven hebt opgedaan. Welke vaardigheden heeft u? Welke daarvan zijn bruikbaar in de gevraagde functie? Als u altijd in een winkel gestaan heeft, heeft u waarschijnlijk gevoel voor service. Dat is een vaardigheid die ook van pas komt in een call center, ook al is het werk heel anders. Ook karaktertrekken worden belangrijk gevonden: past u zich gemakkelijk aan? Bent u bereid iets nieuws te leren? Werkt u gemakkelijk samen? Bent u juist goed in repeterend werk? Allemaal belangrijke informatie voor de werkgever. 
5. Netwerken
Nog steeds belangrijk: persoonlijk contact. Werkgevers onthouden mensen die ze ontmoet hebben beter dan brieven en cv’s. Bovendien kunt u dan meteen laten zien wie u bent en hoe u in de wedstrijd staat. Dus maak gebruik van uw eigen netwerk en dat van anderen. Wees niet verlegen, want: u hebt iets waardevols in de aanbieding. Uzelf, namelijk. Solliciteren is niet vragen om een baan, solliciteren is onderzoeken of u en de werkgever bij elkaar passen.

Schrijft u nog wel eens een sollicitatiebrief? En verstuurt u die in een envelop? Vast niet. Solliciteren verandert doorlopend. Wij zetten 5 trends voor 2020 voor u op een rij.

1. Alles is digitaal 

Bij veel bedrijven kunt u direct online solliciteren. Via een formulier op hun eigen site of via LinkedIn. Dat vraagt soms om wat uitzoekwerk, bijvoorbeeld bij het uploaden van bestanden. Neem de tijd ervoor en beschouw het als een investering; deze vorm van solliciteren zal alleen maar toenemen. Ook het selecteren van brieven en cv’s bij (vooral grote) bedrijven gaat vaak al digitaal. Ze maken gebruik van een computersysteem dat onder meer op zoek gaat naar de juiste zoekwoorden. Zorg dat u termen gebruikt die ook in de vacature staan, maar overdrijf niet. Want: 

2. Persoonlijkheid is belangrijk

Wie vacatureteksten overschrijft om de juiste zoekwoorden te gebruiken, onderscheidt zichzelf niet. Blijf uzelf! Probeer altijd duidelijk te maken waarom een bedrijf juist ú moet hebben voor deze functie. En laat zien waarom: wat heeft u in uw leven gedaan waaraan de werkgever kan zien dat u geschikt bent? Geef voorbeelden en, als het kan, cijfers. 

3. Wie bent u online?

Iedereen die zich bezighoudt met werving en selectie googelt de kandidaten. Kijk dus goed wat ze over u vinden als ze u door een zoekmachine halen. Pas uw LinkedInprofiel aan, en kijk ook naar Facebook, Twitter en Instagram. Uw eerste indruk maakt u online. Laat op social media iets zien van uw werk of schrijf eens een blog. En zorg dat al te privé feestfoto’s alleen zichtbaar zijn voor uw vrienden.  

4. Vaardigheden

Diploma’s zijn niet meer het allerbelangrijkst in deze tijd. Belangrijk is welke vaardigheden u in uw leven hebt opgedaan. Welke competenties heeft u? Welke daarvan zijn bruikbaar in de gevraagde functie? Doe eens een test. Als u altijd in een winkel gestaan heeft, heeft u waarschijnlijk gevoel voor service. Dat is een vaardigheid die ook van pas komt in een call center, ook al is het werk heel anders. Ook karaktertrekken worden belangrijk gevonden: past u zich gemakkelijk aan? Bent u bereid iets nieuws te leren? Werkt u gemakkelijk samen? Bent u juist goed in repeterend werk? Allemaal belangrijke informatie voor de werkgever. 

5. Netwerken

Nog steeds belangrijk: persoonlijk contact. Werkgevers onthouden mensen die ze ontmoet hebben beter dan brieven en cv’s. Bovendien kunt u dan meteen laten zien wie u bent en hoe u in de wedstrijd staat. Dus maak gebruik van uw eigen netwerk en dat van anderen. Wees niet verlegen, want: u hebt iets waardevols in de aanbieding. Uzelf, namelijk. Solliciteren is niet vragen om een baan, solliciteren is onderzoeken of u en de werkgever bij elkaar passen.

Artikel

Deze pagina delen of printen

Deel artikel: Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina via twitter Deel deze pagina op Facebook

Werkblad

Inspiratie en tips voor werk zoeken en vinden